Měli jste špatnou zkušenost?

Ohodnotit autoservis

Jak se nenapálit v autoservisu

Jak se nenapálit v autoservisu Chci příručku

Zima přichází, víte jak správně startovat auto přes kabely?

Zima přichází, víte jak správně startovat auto přes kabely?

16.11. 2015 Praktické tipy

Nízké teploty nejsou akumulátorům příliš po chuti, obzvlášť těm starším nebo částečně poškozeným. To se pak snadno může stát, že ráno přijdete k autu, otočíte klíčkem a motor se ani neotočí. Řešení? Startovací kabely. A víte, jak na ně?

Startovací kabely jsou věc, která se do auta určitě hodí. Mnoho místa nezabere a v určitých situacích vás může zachránit. Takové situace se častěji stávají v zimě, kdy vinou nízkých teplot dochází k postupnému vybíjení baterie. Ve finále ráno usednete do auta, otočíte klíčkem v zapalování a motor se ani neotočí. Je to jasné, máte vybitou baterku, přichází chvíle pro startovací kabely. Jak na ně?

Není to žádná atomová fyzika, stačí si zapamatovat krátký postup. S připojováním začínáme vždy u vybité baterie. Nejprve se připojí červený kabel na kladný pól, následně se na ten stejný kabel zapojí kladný pól nabitého akumulátoru. Když už stojíte u auta vašeho zachránce, rovnou můžete připojit na funkční baterii také záporný pól na jednu stranu černého kabelu. Tu druhou připojíte do vybitého auta, ale nemělo by se to dělat přímo na záporný pól baterie. Může přeskočit jiskra a protože z baterie mohou unikat jisté výpary, mohlo by dojít k menší explozi. Použijte raději nějaký kovový díl ideálně připojený k bloku motoru. 

Po propojení obou aut nastartujeme fungující vůz, abychom nevybili další baterii. Když jeho motor běží, začínáme startovat vybité auto. To nemusí naskočit hned, takže si dáme pár pokusů. Startovacími kabely prochází poměrně velký proud, proto je lepší startovat kratší dobu, na více pokusů a mezi nimi dělat také menší přestávky. Kabely by to jinak nemusely přežít.

Pokud vůz naskočí, zbývá odpojit kabely, což se provádí přesně v opačně než připojování. Nejprve odpojíme záporný kabel od kostry vybitého vozu, potom od funkčního akumulátoru. Následně na té stejné baterii odpojíme i kladný pól a nakonec sundáváme červený kabel z vybité baterie.

No vidíte, není to nic těžkého. Vsadíme se ale, že až dojde na věc, jisti si nebudete. Není proto nic lehčího, než si postup napsat na tahák a ten přidat do obalu ke startovacím kabelům. Kromě toho většina kabelů má návod na použití, kde tento postup najdete. Sluší se také připomenout, že pro nastartování auta by mělo sloužit auto s podobným výkonem. Startovat Renaultem Twingo nějaké velké SUV by nemuselo vést k žádanému výsledku.

Mohlo by vás zajímat

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve městě více pruhů pro autobusy

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve…

Jako kdyby pražský magistrát nedávným znovuzavedení osmdesátky na části magistrály chtěl jen udělat lepší náladu před tím, co bude následovat. Dále se totiž omezovala…


Praktické tipy
16.2. 2016

Čtěte více
Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co vám za to hrozí?

Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co…

Vztek někdy přeroste všechny meze a v řidiči se probudí touha tomu druhému něco udělat. Jenže v autě většinou (doufáme) žádné útočné prostředky nemáte, takže se ke slovu…


Praktické tipy
15.2. 2016

Čtěte více
Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat rychlost

Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat…

Ministr Ťok hodlá utahovat šrouby tak dlouho, dokud to jen půjde a možná i trochu déle. Čím více pokut, tím lépe, že ano. A tak se letos začne na dálnicích opravdu měřit…


Praktické tipy
21.1. 2016

Čtěte více