Měli jste špatnou zkušenost?

Ohodnotit autoservis

Jak se nenapálit v autoservisu

Jak se nenapálit v autoservisu Chci příručku

Máte v autě elektromechanickou brzdu? A víte, jak takové auto nouzově zastavit?

Máte v autě elektromechanickou brzdu? A víte, jak takové auto nouzově zastavit?

2.7. 2015 Praktické tipy

Klasická mechanická ruční brzda pomalu ale jistě ustupuje parkovací brzdě, která používá pouze tlačítko a elektromotorky pak udělají příslušnou práci za vás. No jo, jenže jak se takové auto zastaví, když dojde na nějakou nouzovou situaci?

Dejme tomu, že sedíte na místě spolujezdce a řidiči se udělá nevolno tak, že přestane řídit. Co uděláte? Asi budete chtít auto co nejdříve zastavit a jediná brzda, na kterou coby spolujezdec dosáhnete, je ta parkovací. Některá auta ji mají ale vlevo pod volantem nebo používají nožní ovládání, takže pak máte velký problém. Ale pokud vidíte mezi sedadly páku ruční brzdy, mohlo by to být to správné řešení.

Jenže páka ruční brzdy mnohdy bývá nahrazována jednoduchým tlačítkem. V takovém případě funguje parkovací brzda tak, že čudlík zmáčknete a elektromotorky přitlačí destičky k zadním kotoučům. Jak prosté. Nemusíte se namáhat a ještě vám zbude na středové konzole více místa na odkládací přihrádky.

Musíte držet

Parkovací brzda se vždy aktivuje krátkým zmáčknutím tlačítka, ale za jízdy toto nefunguje. Když jenom zmáčknete tlačítko a pustíte, systém sice začne přitlačovat destičky k brzdovým kotoučům, ale rychle toho zase nechá, protože okamžitě zjistí, že je auto v pohybu. V praxi tak auto jenom cukne, ale pokračuje dále, takže tímto způsobem nouzově vůz nezastavíte. Ale nebojte, řešení existuje.

Musíte coby spolujezdec auto ubezpečit, že víte, co děláte. Že jste třeba jenom nezavadili rukávem o daný ovladač, ale že jde o opravdu nouzovou situaci. A to se dělá tak, že tlačítko nadzvednete nebo zmáčknete, podle toho, jak to je ve vašem autě nastavené, ale už ho nepustíte a budete ho stále držet. Po určité době vůz aktivuje brzdy a rychle zastaví. Intenzita brzdění je různá, třeba Land Rover ji má nastavenou na šedesát procent, každopádně tímto způsobem můžete své auto s elektronickou ruční brzdou zastavit vlastně kdykoliv.

Schválně si to vyzkoušejte, ať víte, jak se váš vůz v podobných chvílích chová. Třeba se vám to jednou bude hodit. A pokud v autě máte klasickou mechanickou brzdu s pákou, možná i v takovém případě není na škodu si vyzkoušet z pozice spolujezdce, jak lze takový vůz zastavit. To abyste třeba pod návalem adrenalinu netrhli za páku až příliš, nezablokovali v zatáčce zadní kola a neskončili někde zcela mimo silnici.

Mohlo by vás zajímat

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve městě více pruhů pro autobusy

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve…

Jako kdyby pražský magistrát nedávným znovuzavedení osmdesátky na části magistrály chtěl jen udělat lepší náladu před tím, co bude následovat. Dále se totiž omezovala…


Praktické tipy
16.2. 2016

Čtěte více
Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co vám za to hrozí?

Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co…

Vztek někdy přeroste všechny meze a v řidiči se probudí touha tomu druhému něco udělat. Jenže v autě většinou (doufáme) žádné útočné prostředky nemáte, takže se ke slovu…


Praktické tipy
15.2. 2016

Čtěte více
Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat rychlost

Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat…

Ministr Ťok hodlá utahovat šrouby tak dlouho, dokud to jen půjde a možná i trochu déle. Čím více pokut, tím lépe, že ano. A tak se letos začne na dálnicích opravdu měřit…


Praktické tipy
21.1. 2016

Čtěte více