Měli jste špatnou zkušenost?

Ohodnotit autoservis

Jak se nenapálit v autoservisu

Jak se nenapálit v autoservisu Chci příručku

Je podzim, nespoléhejte se pouze na denní svícení

Je podzim, nespoléhejte se pouze na denní svícení

19.10. 2015 Praktické tipy

Základní pravidlo jízdy na silnici? Vidět a být viděn. Pamatujte na to, až za sychravých podzimních dnů někam pojedete. Ne vždy vám totiž denní světla budou stačit.

Povinné denní svícení máme na českých silnicích už velmi dlouho a automobilky se tomu také přizpůsobily. Dnes už prakticky není možné koupit vůz, který by neměl funkci denní svícení, ať už se budeme bavit o svícení za pomoci klasických žárovek, světel v mlhovkách nebo moderně vypadajících diod. Princip je ale vždy stejný, svítí vám pouze přední světla, nikoliv ta zadní. Je dobré si to uvědomit, protože přichází podzim.

Dny se krátí a čím dál častěji začíná být lidově řečeno hnusně. Mlha, déšť, sychravo, zkrátka snížená viditelnost. Díky tomu, že mnoho aut už dnes nabízí funkci automatického zapínání hlavních světel, a tedy i těch koncových, vypadá to, že si řidiči odvykli na tento detail myslet. Jenže ne každé auto má tento režim přepínání propojený třeba se senzorem deště, takže se vám může velmi snadno stát, že pojedete za deště a svítit vám budou pouze denní světla, ale v zadu vám nebude svítit nic. To není úplně prospěšné z pohledu vašeho vlastního bezpečí. Jenže ono nemusí ani pršet. Třeba taková větší mlha, kdy není tma, kolem vás je bílo, takže příslušný senzor, který po poklesu světla pod určitou hranici rozsvítí hlavní světla, si myslí, že je dobře vidět a vaše světla zůstávají zhasnutá.

Jednoduše řečeno, myslete na světla. Na podzim a v zimě více než kdy jindy. Když nemáte rozsvícená světla a jedete pouze na denní, ze zadu nemusíte být dostatečně viditelní a to by vás mohlo mrzet.

Každý extrém škodí, i ten opačný

Tak jako všude, i tady se najdou řidiči z opačného spektra. Ti naopak svítí vždy a všude a dost často až příliš. Příklad? Déšť na dálnici, kde se jede relativně rychle a pokud za vámi létá voda, klasická koncová světla nejsou vidět z dálky. Přichází čas pro mlhovku. Jenže když se provoz zpomalí, za vámi už tolik vody nelétá a navíc vás v blízkosti následuje další auto, je nejvyšší čas mlhovku zase vypnout. Zbytečně oslňuje toho, kdo jede za vámi.

To samé platí také o předních mlhovkách. Ty mají obecně podsvětlit mlhu zespoda, takže svítí nahoru. A to logicky znamená jednoduchou věc. Když je mlha slabá nebo žádná, oslňujete protijedoucí řidiče. Samozřejmě ne tak hodně, jako kdybyste si rozsvítili dálková světla, ale příjemné to není.

Pokud se ptáte na nějakou poučku, kdy se správně mají zapnout světla a kdy zase vypnout, nic takového neexistuje. Vlastně ano. Stačí používat rozum a při řízení alespoň trochu přemýšlet.

Mohlo by vás zajímat

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve městě více pruhů pro autobusy

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve…

Jako kdyby pražský magistrát nedávným znovuzavedení osmdesátky na části magistrály chtěl jen udělat lepší náladu před tím, co bude následovat. Dále se totiž omezovala…


Praktické tipy
16.2. 2016

Čtěte více
Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co vám za to hrozí?

Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co…

Vztek někdy přeroste všechny meze a v řidiči se probudí touha tomu druhému něco udělat. Jenže v autě většinou (doufáme) žádné útočné prostředky nemáte, takže se ke slovu…


Praktické tipy
15.2. 2016

Čtěte více
Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat rychlost

Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat…

Ministr Ťok hodlá utahovat šrouby tak dlouho, dokud to jen půjde a možná i trochu déle. Čím více pokut, tím lépe, že ano. A tak se letos začne na dálnicích opravdu měřit…


Praktické tipy
21.1. 2016

Čtěte více