Měli jste špatnou zkušenost?

Ohodnotit autoservis

Jak se nenapálit v autoservisu

Jak se nenapálit v autoservisu Chci příručku

Jak být dobrý řidič: Respektujte ostatní účastníky provozu (díl čtvrtý)

Jak být dobrý řidič: Respektujte ostatní účastníky provozu (díl čtvrtý)

22.6. 2015 Praktické tipy

Mnoho krizových situací na silnici vznikne jenom proto, že se potkají dva jedinci, kteří se vzájemně nerespektují. Platí to o setkání dvou řidičů, ale dost často to platí také v případech řidič vs. motocyklista nebo řidič vs. cyklista. Ano, na silnici nejezdí pouze auta a na to je dobré neustále myslet.

Téma řidič automobilu versus motocyklista a cyklista je každoročním evergreenem, který se stává aktuální vždy na začátku letní sezóny, kdy příznivci jedné stopy, ať už té motorizované nebo nemotorizované, vytáhnou ve větší míře své stroje z garáží a sklepů a vyrazí do provozu. Stejně jako v mnoha jiných případech, i zde platí, že je potřeba tuto skutečnost respektovat. Můžete k nim mít řadu výhrad, ale oni na silnici mohou, takže je tam budete potkávat vždy. A v těchto dnech a následujících několika měsících je budete potkávat více.

S jednou stopou se vejde všude

Motorky i kola mají svá specifika, na která by měl řidič auta myslet. Je to především fakt, že lidé na jednostopém vozidle nejsou schování v kovové budce a jejich jedinou ochranou jsou věci, které si vezmou na sebe. Jsou podstatně zranitelnější než řidiči automobilů. Už z tohoto principu je dobré na ně dávat větší pozor. To, že si někdo nevezme ani helmu, nebo že cyklista jede svých 15 km/h do kopce uprostřed pruhu, protože se cítí být autem a udělá za sebou pěknou kolonu, je věc trochu jiná. Je pochopitelné, že řidiče tohle štve, ale pokud dojde k nějaké nehodě nebo dokonce ke zranění, řešit to budete muset vy coby řidič zapletený do nehody.

Kola i motorky mnoho místa nezaberou a z toho vyplývá, že budou v městských zácpách rychlejší. Ostatně proto se třeba na skútrech po městech tak často jezdí. Coby řidiči se s tím musíme jednoduše smířit. Cyklisté i motocyklisté tuhle výhodu přirozeně chtějí maximálně využít. Zatímco vy budete trčet v koloně, oni se protáhnou tak nějak mezi. Rozhodně není dobrý nápad stoupnout si tak, aby projet nemohli. Budou naštvaní a nepříjemní. Pak stačí jen kousek a konflikt je na světě. Podobné to je i na okreskách, kde se musíte vy vléci za kamionem v dlouhé koloně. Motorka tohle dělat nemusí, protože na předjetí potřebuje zásadně méně místa a pokud to zrovna není Babetta, tak ji stačí i daleko menší čas. Bude prostě rychlejší. Znovu, než nějaké krizové situace, je lepší uhnout kousek do krajnice, aby motorkář před vás viděl a pokračoval dále. Většinou vám za to poděkuje a všichni jsou spokojeni.

Cyklisté, kteří se opakovaně derou vpřed?

Trochu jiné to je ve městech u cyklistů. Někteří mají tendenci předjet před semafory celou kolonu a postavit se na začátek. Jenže auta jsou rychlejší, takže je musí na dalším úseku znovu předjíždět, což ne vždy jde udělat zcela pohodlně. Když takto pracně předjedete pomalého cyklistu a myslíte si, že máte vyhráno, přijdou další světla, cyklista kolonu dojede, opět všechny podjede a postaví se na začátek, abyste ho předjížděli znovu. Tohle je k vzteku, ale jediné, co je dobré proti tomu dělat, je obrnit se trpělivostí. Pokud sedí na kole někdo rozumný, nebude se snažit auta nějak blokovat. Pokud tam sedí někdo z cyklistických radikálů, který „vám to potřebuje ukázat“, tak to neřešte, pro sebe si takového člověka ohodnoťte, jak je libo a nechte ho, ať si užívá svůj pocit vítězství. Jestli se s ním pustíte do „souboje“, on ho nemůže vyhrát. A jestli to ten člověk na kole nechápe, dopadne to špatně. Jenže řešit to budete muset vy.

Začíná sezona, ještě se seznamují

Především takhle na začátku sezóny je velmi užitečné dávat na cyklisty i motocyklisty dvojnásobný pozor, protože dost často pár měsíců neseděli v sedle, takže se musí se svým strojem opět trochu sžít. Mohou udělat chybu, což děláme každý, tak s tím raději dopředu počítejte a nechte si dost prostoru k tomu, abyste jim jejich chybu ještě více nezkomplikovali.

Vzájemný respekt na silnici zní jako obrovské klišé, ale je to klíč k tomu, jak se vyhnout spoustě krizových situací. Neplatí to pouze ve vztahu řidičů, motorek a jízdních kol a uvedených modelových situací, ale také třeba pro kamiony, autobusy nebo traktory. Všichni ti mohou jezdit na silnici a každý z nich má svá specifika. Škoda, že se v rámci autoškol nevěnuje tomuto tématu alespoň minimální pozornost. Noví řidiči by si lépe dokázali představit, jaké to je řídit mnohatunový kolos, nebo jaké to je proplétat se mezi automobily s motorkou. Sečteno a podtrženo, silnice není závodní dráha nebo dokonce bojiště. Tím, že někoho pustíte před sebe, třeba i opakovaně, vaše image nikterak neutrpí, přestože vám bude v danou chvíli vaše ego tvrdit naprostý opak.

Mohlo by vás zajímat

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve městě více pruhů pro autobusy

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve…

Jako kdyby pražský magistrát nedávným znovuzavedení osmdesátky na části magistrály chtěl jen udělat lepší náladu před tím, co bude následovat. Dále se totiž omezovala…


Praktické tipy
16.2. 2016

Čtěte více
Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co vám za to hrozí?

Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co…

Vztek někdy přeroste všechny meze a v řidiči se probudí touha tomu druhému něco udělat. Jenže v autě většinou (doufáme) žádné útočné prostředky nemáte, takže se ke slovu…


Praktické tipy
15.2. 2016

Čtěte více
Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat rychlost

Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat…

Ministr Ťok hodlá utahovat šrouby tak dlouho, dokud to jen půjde a možná i trochu déle. Čím více pokut, tím lépe, že ano. A tak se letos začne na dálnicích opravdu měřit…


Praktické tipy
21.1. 2016

Čtěte více