Měli jste špatnou zkušenost?

Ohodnotit autoservis

Jak se nenapálit v autoservisu

Jak se nenapálit v autoservisu Chci příručku

Jak být dobrý řidič: O jízdě v jízdních pruzích

Jak být dobrý řidič: O jízdě v jízdních pruzích

19.11. 2015 Praktické tipy

Na silnicích můžete vidět mnoho různých nešvarů a jedním z těch nejotravnějších je neznalost správného používání jízdních pruhů. Tak tedy: Jak na jízdu v jízdních pruzích?

Jedete na dálnici nebo jiné silnici, která má více než jeden pruh v každém směru, chcete předjet pomalejší automobil, jenže nemůžete, protože je levý pruh obsazen vozem, který jede prakticky stejně rychle jako řidič v pravém pruhu. Nebo si určitě vybavíte situaci, kdy jedete po dálnici, která má tři jízdní pruhy. V levém je kolona aut, v prostředním jeden pomalejší vůz a v pravém nikdo. Co mají obě situace společné? Jednoduše to, že řidiči v takových situacích dělají dopravní přestupek. 

Na používání jízdních pruhů není moc co vymýšlet, protože všechno stanovují pravidla silničního provozu. Mimo obec na silnici o více než jednom pruhu v každém směru je určen pro stálou jízdu pravý pruh. Ten levý by se měl správně použít výhradně pro předjíždění, případně při odbočování vlevo (pokud se nebudeme bavit o dálnicích). Pokud vás při jízdě v levém pruhu dojede rychlejší vůz, pravidla silničního provozu vám přímo ukládají levý pruh co nejdříve vyklidit a pustit vůz vpřed. Jestliže z nějakého důvodu nechcete udělat místo, opět pácháte přestupek, který by policie mohla trestat, kdyby neměla tolik práce s obsluhou svých radarů. Stejný princip platí také při jízdě po silnici, která má tři jízdní pruhy. Pro ustálenou jízdu je  určen pravý pruh, střední a levý lze správně použít opět pouze pro předjíždění. Na tříproudé dálnici pak kamiony nesmí vůbec vjet do levého pruhu. 

Na to, abyste jako dobří řidiči správně používali jízdní pruhy, ovšem není potřeba žádný zákon ani předpisy. Stačí k tomu zdravý rozum. Silnice nejsou závodní dráha, takže když někoho pustíte, o nic nepřijdete a akorát přispějete svou troškou k větší plynulosti provozu. Naopak „vychovávači“ nebo lidé neochotní uhnout, protože „tady je přece 130 km/h, takže ti 125 km/h musí stačit“, dělají přestupek. Předně ale zvyšují nervozitu všech ostatních a to bývá někdy velmi úrodná půda pro nějaký větší problém. 

A co „křižovači“?

V kontextu jízdy v jízdních pruzích lze zmínit ještě jeden zajímavý úkaz. To jsou zase naopak extrémní dodržovači předepsaného stylu jízdy. Takoví lidé jedou striktně v krajním pruhu, zpravidla ale jedou svižně, takže co chvíli musí někoho předjíždět. To učiní vyloženě ukázkově a hned jak to jde se řadí zpět do pravého, i když o 100 m dále jede další kamion, který dojedou prakticky okamžitě, takže musí tento svůj manévr obvykle prováděný celkem rychle znovu opakovat. Nakonec tak létají po dálnicích ze strany na stranu, asi aby všem demonstrativně ukázali, jak se má jezdit. Jako každý extrém, ani tento není úplně ideální, obzvlášť pokud pojedeme po tříproudé dálnici a tito řidiči křižují všechny pruhy sem a tam.

Pruhy ve městě 

V obcích je použití jízdních pruhů podobné, ale odpadá nutnost předjíždět vůz výhradně za pomoci levého pruhu, protože se rozdílná rychlost dvou vozidel ve dvou jízdních pruzích nepovažuje za předjíždění. Jestliže ale nastane situace, kdy jedou dvě auta vedle sebe a třetí rychlejší přijede za ně, má řidič jedoucí v levém pruhu povinnost tento pruh co nejdříve opustit a uvolnit cestu. 

Mohlo by vás zajímat

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve městě více pruhů pro autobusy

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve…

Jako kdyby pražský magistrát nedávným znovuzavedení osmdesátky na části magistrály chtěl jen udělat lepší náladu před tím, co bude následovat. Dále se totiž omezovala…


Praktické tipy
16.2. 2016

Čtěte více
Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co vám za to hrozí?

Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co…

Vztek někdy přeroste všechny meze a v řidiči se probudí touha tomu druhému něco udělat. Jenže v autě většinou (doufáme) žádné útočné prostředky nemáte, takže se ke slovu…


Praktické tipy
15.2. 2016

Čtěte více
Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat rychlost

Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat…

Ministr Ťok hodlá utahovat šrouby tak dlouho, dokud to jen půjde a možná i trochu déle. Čím více pokut, tím lépe, že ano. A tak se letos začne na dálnicích opravdu měřit…


Praktické tipy
21.1. 2016

Čtěte více