Měli jste špatnou zkušenost?

Ohodnotit autoservis

Jak se nenapálit v autoservisu

Jak se nenapálit v autoservisu Chci příručku

Klimatizace v autě zvyšuje komfort i bezpečnost, ale má také svá rizika. Víte, jaká to jsou?

Klimatizace v autě zvyšuje komfort i bezpečnost, ale má také svá rizika. Víte, jaká to jsou?

18.5. 2015 Praktické tipy

Nových aut se dnes už bez klimatizace prodává naprosté minimum. Víte ale, jak se taková obyčejná klimatizace správně používá, aby nebyla spíše na škodu? Definitivně pryč jsou doby, kdy se klimatizací pyšnily pouze vozy vyšších tříd. Dnes už jsou tato zařízení kompaktní, nejsou tolik energeticky náročná a především nejsou tak drahá, takže je můžete dát i do těch nejmenších aut. Jednoduše řečeno, klimatizaci najdete úplně všude. Jenže její používání má svá pravidla a zásady. Bezmyšlenkovitě mačkat tlačítko AC a chladit „co to dá“ je cesta, která zajisté skončí zdravotními problémy. Ano, s klimatizací souvisí i některá rizika. Jaká to jsou?

1. Zatuhnutí svalů, bolesti páteře

Je léto, teploty přes třicet stupňů a vy se vracíte po menší procházce zpět do auta. Je vám příšerné vedro, takže abyste se ochladili, pustíte si klimatizaci na maximum a studený vzduch namíříte přímo na sebe. Je to celkem příjemné, ale vystavujete se tím riziku číslo jedna. Pokud si pustíte chladný vzduch přímo na tělo, povede to k zatuhnutí svalů, případně bolesti páteře, hlavy a velmi pravděpodobně také k nachlazení.

2. Bakteriím se budete líbit

Naprostou klasikou je nevěnování pozornosti přechodu z klimatizovaného interiéru auta do venkovního vedra. „Na skokovou změnu ze studena do tepla zareaguje vaše tělo tím, že se smrští cévy v nosní a průduškové sliznici, čímž se zmenší prokrvení a v konečném důsledku také imunita. To umožní rychlé pomnožení bakterií“, říká MUDr. Tomáš Hecht pracující v nemocnici Hořovice. Zjednodušeně řečeno, bakteriím se budete líbit, protože vaše tělo proti nim nebude tolik odolné.

Ideální teplota pro lidské tělo se pohybuje v rozmezí 20 - 23 °C, ale rozdíl teplot v interiéru a venku by neměl být vyšší než pět stupňů. Pokud se blížíte do cíle vaší cesty, není vůbec na škodu teplotu v autě úmyslně zvyšovat, aby teplotní přechod nebyl tak dramatický. A určitě je dobré také na úplný závěr cesty klimatizaci zcela vypnout, tedy odstavit kompresor. Ze systému se díky tomu dostane vlhkost. To pomáhá předejít dalším problémům.

3. Alergeny, bacily, nečistoty

Jestli se stává, že zapnete klimatizaci a vám se v tu chvíli vybaví taková ta reklama s trpaslíky, kteří křičí „smrdí, smrdí, to to smrdí...“, můžete si být jisti, že je něco špatně. Klimatizace odstraňuje z interiéru vlhkost, která ale zůstává v systému. Proto byste měli nechat na jaře a na podzim klimatizaci vyčistit. Kde je vlhko, tam se množí bakterie, plísně a další podobné škodliviny. Když takto zaneřáděnou klimatizaci zapnete, pustíte si všechny tyto věci do interiéru a celá posádka je vesele inhaluje. Zdravé to opravdu není.

Klimatizace zkrátka potřebuje také údržbu. Čištění je naprostý základ (2x ročně), jednou za rok je dobré měnit kabinový filtr a každé dva roky se doporučuje výměna chladiva a oleje. Chladivo se totiž s provozem klimatizace ztrácí a s tím také klesá výkon systému.

4. A jak to dělat efektivně?

Jak co nejlépe a nejefektivněji vychladit interiér rozpáleného auta? V první řadě otevřte okna a odvětrejte horký vzduch. Chladit čerstvý vzduch je snazší než ochlazovat vzduch, který se tři hodiny nahříval v interiéru. Následně zapněte klimatizaci a na pár minut také uzavřete vnitřní okruh. Tím se proces chlazení zrychlí. Pak už jen udržujte danou teplotu a hlavně zbytečně nevětrejte.

Mohlo by vás zajímat

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve městě více pruhů pro autobusy

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve…

Jako kdyby pražský magistrát nedávným znovuzavedení osmdesátky na části magistrály chtěl jen udělat lepší náladu před tím, co bude následovat. Dále se totiž omezovala…


Praktické tipy
16.2. 2016

Čtěte více
Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co vám za to hrozí?

Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co…

Vztek někdy přeroste všechny meze a v řidiči se probudí touha tomu druhému něco udělat. Jenže v autě většinou (doufáme) žádné útočné prostředky nemáte, takže se ke slovu…


Praktické tipy
15.2. 2016

Čtěte více
Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat rychlost

Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat…

Ministr Ťok hodlá utahovat šrouby tak dlouho, dokud to jen půjde a možná i trochu déle. Čím více pokut, tím lépe, že ano. A tak se letos začne na dálnicích opravdu měřit…


Praktické tipy
21.1. 2016

Čtěte více