Měli jste špatnou zkušenost?

Ohodnotit autoservis

Jak se nenapálit v autoservisu

Jak se nenapálit v autoservisu Chci příručku

Kdy se z auta stane veterán a co potřebuji k tomu, abych dostal veteránská čísla?

Kdy se z auta stane veterán a co potřebuji k tomu, abych dostal veteránská čísla?

7.5. 2015 Veteráni

Kupujete hodně staré auto, které chcete používat jen tak pro radost a nechcete platit ekologickou daň? Pak se nabízí elegantní řešení, přihlaste ho jako veterána.

Koupě velmi starého auta má jisté nepříjemnosti a jednou z těch hlavních je ekologická daň. Pokud chcete přihlásit auto, které neplní žádnou normu Euro, připravte si kromě jiných poplatků také 10 000 Kč jako takové menší výpalné.

Existuje ovšem alternativa v podobě přihlášení na veteránská čísla. V takovém případě se tato daň neplatí a na řidiče čekají i další výhody. Třeba minimální povinné ručení. Co je všechno potřeba k tomu, abyste celý proces dotáhli do úspěšného konce?

Co to je veterán?

Veterán je auto stará minimálně třicet let. Pokud kupujete takto starý vůz, nebo jste si podobně starý model přivezli ze zahraničí a neplánujete renovaci, pak je potřeba také dobrý technický stav. Hromadu rezavého šrotu vám nikdo za veterána neuzná, stejně jako auto, na kterém se vyřádil nějaký tuningový kutil. Stav nemusí být perfektní, ale auto musí být původní.

Je dobré si také uvědomit, že je veterán auto pro radost. Oficiálně ho není možné používat pro běžné jízdy. Občasné výlety se v praxi tolerují, ale každodenní jízdy do supermarketu se tolerovat nebudou. Veterána máte především k tomu, abyste s ním jezdili na srazy. A ještě jedna důležitá věc: veterán není auto určené k podnikání. Kdo chce stará auta třeba půjčovat, má smůlu.

Vstup do klubu

Proces přihlašování začíná vstupem do klubu historických automobilů. Možností je spousta, stačí nažhavit google a najdete řadu českých klubů. Se vstupem souvisí i symbolický členský poplatek, který snad ani nestojí za řeč. Následně si na internetu vyhledáte takový obří formulář a ten vyplníte. Technickou kontrolu u veteránů nahrazuje prohlášení odborné dílny. To je v podstatě další formulář, ve kterém se nějaký autoservis zaručí za to, že vaše auto funguje tak, jak má.

V každém klubu je člověk, který má přihlašování (tzv. testaci) na starost. Je to komisař, který se s vámi dříve nebo později spojí. Tomuto komisaři předáte prohlášení dílny, vyplněný formulář a také fotky auta. Ty musí být lesklé a mají mít velikost 6 cm na výšku a 9 cm na šířku. Jedna fotka ukazuje auto šikmo zepředu, druhá šikmo zezadu a od každého exempláře je potřeba dodat šest kusů.

Než váš komisař vše převezme, předchází tomu ještě prohlídka, kdy se daný člověk z klubu přijde na vašeho miláčka osobně podívat. Opět se kontroluje technický stav a hlavně to, zda jsou na autě všechny dobové věci, respektive zda je vše původní. Když je vše v pořádku, dostanete na formulář razítko a ještě jedno razítko od krajské komise. To mimochodem znamená také poplatek 1000 Kč a 1500 Kč. Pokud jste došli až sem, máte už v podstatě vyhráno.

A na konec na úřad

Od vysněných značek už vás dělí jenom návštěva evidence vozidel. Než se tam vydáte, musíte už mít zařízené pojištění. To je otázka jedné návštěvy pojišťovny a pár stovek korun na rok. Se zelenou kartou, orazítkovaným formulářem z testace historického vozidla, osobními doklady a osmi stovkami korun v kapse můžete na úřad. Tam opět vyplníte speciální formulář, zaplatíte oněch 800 Kč nové SPZ a jdete domů s průkazem historického vozidla a zelenými značkami.

Celý proces přihlašování auta na veterána vypadá poměrně složitě, ale praxe není zdaleka tak hrozná. A hlavně, těch pár kilometrů za volantem letitých aut za to opravdu stojí!