Měli jste špatnou zkušenost?

Ohodnotit autoservis

Jak se nenapálit v autoservisu

Jak se nenapálit v autoservisu Chci příručku

Jak být dobrý řidič? Výchova ostatních je nejblbější věc, jakou můžete udělat (díl druhý)

Jak být dobrý řidič? Výchova ostatních je nejblbější věc, jakou můžete udělat (díl druhý)

1.6. 2015 Praktické tipy

Existují věci, za které by se měl okamžitě odebírat řidičák. Jednou z těch hlavních je výchova ostatních řidičů řidičem, který se samozvaně pasuje do role učitele. Nebo snad znáte něco ještě blbějšího? Jak být dobrým řidičem? Policie se nás sice snaží přesvědčit o tom, že zárukou bezpečného a pro všechny účastníky spokojeného provozu je především dodržování rychlostních limitů, což se také patřičně kontroluje a bude se to kontrolovat ještě více. Jenže ono to nefunguje a s rostoucím počtem měřicích Superbů, Passatů, Octavií a radarů se počty nehod nesnižují. Čím to asi bude… Být dobrým řidičem není o dodržování předpisů, je to mnohem jednodušší. Minule jsme si představili základní pravidlo, a sice myšlení za ostatní, dnes tu máme další velice užitečnou záležitost.

Výchova ostatních je hodně blbý nápad

Modelová situace - dva pruhy v každém směru, limit 80 km/h, v pravém pruhu auto, které se už pomalu chystáte předjet. Jakmile se dostanete do levého pruhu, přiřítí se někdo rychlý, který na vás už z dálky bliká. No co si to ten hulvát dovoluje? Já mu ukážu! Místo toho, abych jednoduše předjel auto, jak jsem původně chtěl, zpomalím na 80 km/h a vytvořím tak jedoucí špunt. Vždyť tu přece je 80 km/h, tak co se ten rychlý člověk rozčiluje. Stejná situace může být snadno realizovatelná třeba na dálnici.

Přiznám se, že blbější chování a jednodušší cestu k tomu, aby se něco stalo, neznám. Silniční domobrana neexistuje, na postihy je tu policie a hlavně ten druhý může mít spoustu oprávněných důvodů vedoucích k tomu, aby spěchal. Kdo ještě nikdy nikam autem nespěchal, nechť se přihlásí do diskuze. A čím důležitější ty důvody jsou, tím dříve se vychovávaný řidič naštve. Napětí se dá krájet a všichni tři, včetně toho nebožáka jedoucího v pravém pruhu, jsou kousek od nehody.

Extrémní případy končí tak, že rychlý řidič předjede vychovatele za každou cenu. Přes dvojitou plnou, odbočovací pruh a tak podobně. Na internetu najdete i videa, kde se na dálnici rozhodl vzadu jedoucí řidič vyřešit podobnou situaci předjetím přes travnatý pás, což v kombinaci s pohonem zadní kol nemohlo dopadnout jinak, než že dostal smyk, trefil vychovatele a oba dva s sebou vzali do příkopu ještě kamion. A to všechno proč? Protože to jeden chtěl druhému ukázat? Jenže nepříjemnosti měli všichni tři.

Ovšem pozor, na stejnou situaci se můžete dívat i z pozice toho rychle jedoucího řidiče. On ten pomalu jedoucí člověk v levém pruhu nemusí nutně dělat tyto potíže naschvál, ale prostě jede pomalu. Jistě, není to dobrý nápad, ale ještě horším nápadem je jeho převýchova stylem, že když už ho konečně předjedu, tak se zařadím před něj a šlápnu na brzdu. Důsledky jsou mediálně dobře známé. Je to taková výchova v obráceném pořadí, nesmyslnost podobného chování je ale úplně stejná.

Vůbec největší s odpuštěním debilita je výchova druhých řidičů ruční metodou, které zpravidla předcházejí situace z předchozích odstavců. Ještě jsem opravdu neslyšel o případu, že by takové chování něčemu prospělo. Naopak, vše může vygradovat až po fyzické zranění a teď nemyslím důsledky rvačky. Zastavit, vystupovat z auta a pohybovat se uprostřed silnice je dost nebezpečné. Nakonec i k tomuto tématu existují videa. Třeba jak si jeden řidič potřeboval vyřídit účet s jiným, zastavil v levém pruhu dálnice, což svedlo k tomu, že přiletěl třetí řidič, který nedával pozor, a výsledkem byla dost nebezpečná nehoda. A to jako proč? Protože někdo potřeboval někomu jinému ukázat, jak se věci mají?

A proto si dobře zapamatujte, že výchova ostatních řidičů patří policistům, ne každému, kdo se na silnici pohybuje. Tohle jednání je opravdu nebezpečné a jeho výsledkem jsou vždy jenom potíže. Takže pokud vás někdo na silnici štve, zanadávejte si jen tak pro sebe, pak ho předjeďte a pokračujte dále. Dokud nezačnete vychovávat, nejde o život.

Mohlo by vás zajímat

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve městě více pruhů pro autobusy

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve…

Jako kdyby pražský magistrát nedávným znovuzavedení osmdesátky na části magistrály chtěl jen udělat lepší náladu před tím, co bude následovat. Dále se totiž omezovala…


Praktické tipy
16.2. 2016

Čtěte více
Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co vám za to hrozí?

Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co…

Vztek někdy přeroste všechny meze a v řidiči se probudí touha tomu druhému něco udělat. Jenže v autě většinou (doufáme) žádné útočné prostředky nemáte, takže se ke slovu…


Praktické tipy
15.2. 2016

Čtěte více
Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat rychlost

Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat…

Ministr Ťok hodlá utahovat šrouby tak dlouho, dokud to jen půjde a možná i trochu déle. Čím více pokut, tím lépe, že ano. A tak se letos začne na dálnicích opravdu měřit…


Praktické tipy
21.1. 2016

Čtěte více