Měli jste špatnou zkušenost?

Ohodnotit autoservis

Jak se nenapálit v autoservisu

Jak se nenapálit v autoservisu Chci příručku

Jak být dobrý řidič? O rychlosti to vážně není (díl první)

Jak být dobrý řidič? O rychlosti to vážně není (díl první)

28.5. 2015 Praktické tipy

Je to pořád dokola. Nakoupíme další policejní Superby, které budou měřit rychlost na dálnicích, vysloužilé Passaty pošleme na okresky, aby tam měřily rychlost, a pořídíme mnoho nových radarů. Proč? No aby se měřila rychlost, protože rychlost přece zabíjí. Jenže to je jedno velké klišé, kterým policie omlouvá svou touhu po jednoduchém výdělku. Dobrého řidiče nedělá striktní dodržování předpisů a už vůbec ne úzkostné hlídání rychlostních limitů. Být dobrým řidičem totiž není vůbec těžké. Připravili jsme pro vás seriál článků, ve kterých se zamyslíme nad jednoduchými a základními věcmi, které vás zcela určitě neuchrání před pokutou za rychlost, protože prostě jezdit rychle se nerovná jezdit nebezpečně, ale velmi pravděpodobně vás uchrání před krizovými situacemi a z nich plynoucími nehodami. Kdo je lepší? Řidič, který platí pokuty, nebo řidič který nebourá? Takže si držte volanty, zde je první a dost možná pro řidiče vůbec nejdůležitější pravidlo:

Myslete za ostatní

Nejsme cvičené opice ani roboti. Auta ještě pořád, i když se to může za pár let změnit, řídí lidi. Nechme stranou rozdílné povahy nebo styl řízení mužů a žen, to zde nehraje roli. Důležitý pro nás je prostý fakt, že každý člověk dělá chyby. Úplně každý. Kdo tvrdí, že ne, ten se jednou bude dost divit. A proto za volantem vždycky platí (a je to praxí ověřené), že je velice užitečné očekávat neočekávané.

Dáme vám typický příklad. Jedete v levém dálničním pruhu svých pohodových 160 km/h. V dáli před sebou vidíte v pravém pruhu dva kamiony a za nimi s odstupem auto, které se k nim blíží. Co uděláte? Jednou z možností je nedělat nic a ono se možná také nic nestane. Anebo se stane to, že jedete rychleji, než si dotyčný řidič myslí, takže dá blinkr a pošle to těsně před vás nebo ještě v horším případě se začne zařazovat do pruhu v momentě, kdy ho míjíte. Problém je na světě.

Přirozeně to není vaše chyba, ale když dojde v krajním případě k nehodě, bude i vaše auto nabourané, i vy z toho budete mít nepříjemnosti a i vaše zdraví se dostane do ohrožení. Když se vrátíme na začátek této situace, nabízí se otázka, stojí tohle všechno za ubrání plynu a zdržení v řádu sekund?

Podobných případů, na které se dá aplikovat myšlení za ostatní, existuje velké množství. Třeba hlavní ulice vs. vedlejší. Opravdu mě to právě přijíždějící auto z vedlejší vidí? Opravdu zastaví? Nemusím nutně brzdit, stačí povolit plyn a připravit se podvědomě na to, že mě nevidí. Nebo souběžná jízda v pruzích. Když nejedu vedle druhého auta přímo, ale jsem lehce za ním, co to znamená? Nemusí mě vidět, dá blinkr a je opět problém na světě. Takto bychom mohli ještě chvíli pokračovat…

Samostatnou kapitolou jsou speciální účastníci provozu typu aut, která raději nosí na zadní části začátečnické zetko, víkendových řidičů, nejistých slečen, starých lidí. Takové případy bezpečně poznáte podle jejich chování. Jedou pomalu, ale brzdí pozdě, zvláštně se rozjíždějí, po silnice tak nějak divně plavou. Zde je ono myšlení za ostatní k nezaplacení a je velmi dobré k tomu přidat také trpělivost. Nadávky a zběsilé troubení ještě nikdy nikomu nepomohly. Každý někdy začínal, každý měl doma mladou nejistou dámu nebo staré rodiče. Jistě, předjet podobná auta je nutné, ale nejlepší je tak učinit bezpečně a co nejrychleji. Čím větší stres jim dopřejete, tím hůře se budou chovat a tím vyšší je riziko, že se stane něco, co by se stát nemělo.

 Sečteno a podtrženo, myslete za volantem za ostatní účastníky. Ať už se budeme bavit o kterékoliv konkrétní situaci, vždy vám tahle jednoduchá rada zařídí podstatně nižší riziko krizové situace.

Mohlo by vás zajímat

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve městě více pruhů pro autobusy

Úpravy provozu v Praze: Na okruhu 70 km/h, ve…

Jako kdyby pražský magistrát nedávným znovuzavedení osmdesátky na části magistrály chtěl jen udělat lepší náladu před tím, co bude následovat. Dále se totiž omezovala…


Praktické tipy
16.2. 2016

Čtěte více
Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co vám za to hrozí?

Vybržďování: Už jste ho někdy použili? A víte, co…

Vztek někdy přeroste všechny meze a v řidiči se probudí touha tomu druhému něco udělat. Jenže v autě většinou (doufáme) žádné útočné prostředky nemáte, takže se ke slovu…


Praktické tipy
15.2. 2016

Čtěte více
Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat rychlost

Na těchto úsecích dálnic se bude měřit a pokutovat…

Ministr Ťok hodlá utahovat šrouby tak dlouho, dokud to jen půjde a možná i trochu déle. Čím více pokut, tím lépe, že ano. A tak se letos začne na dálnicích opravdu měřit…


Praktické tipy
21.1. 2016

Čtěte více