Měli jste špatnou zkušenost?

Ohodnotit autoservis

Jak se nenapálit v autoservisu

Jak se nenapálit v autoservisu Chci příručku

5 odpovědí na otázku, proč je úzkostlivé hlídání rychlosti nesmysl

5 odpovědí na otázku, proč je úzkostlivé hlídání rychlosti nesmysl

20.7. 2015 Auto jako styl života

Měření, piráti silnic, policejní Superby a Passaty, radary, měření, měření a měření. Také si občas říkáte, že tahle jednostranná aktivita české policie je k ničemu?

Je to absolutní klasika. Policie v nějaký exponovaný termín vyhlásí celostátní dopravně-bezpečnostní akci, nasadí mraky policistů a v praxi se to velmi často projeví pouze tak, že na konci vesnice, kde už je kolem silnice jenom roští, ale ještě stále oficiálně jste ve vesnici, stojí neoznačené policejní auto a měří. A po pár dnech přijde zpráva, že navzdory bezpečnostní akci zemřelo opět mnoho lidí na silnicích.

Neustálá masáž o tom, jak je rychlá jízda nebezpečná, a neustálé měření je zkrátka špatně. Proč? Zde je několik odpovědí.

1) Protože rychlost nezabíjí

Už z předchozích řádků vyplývá, že vyšší rychlost nezabíjí. Dokazují to statistiky. Policie je sice v ulicích a měří, co jim radary stačí, ale k nižšímu počtu nehod to nevede.

2) Protože si na tom stát postavil byznys

V dnešní době není těžké podlehnout dojmu, že se neměří kvůli bezpečnosti, ale kvůli penězům. Tak třeba dálnice. Dálnice jsou nejbezpečnější komunikace, ale přesto se nakupuje čím dál více policejních Superbů a chystá se i úsekové měření rychlosti. Je jedno, že se nehody na dálnicích stávají ze zcela jiných příčin (když už se stanou), hlavně že budeme rozdávat pokuty. To samé platí také o městech. Třeba v Praze už je tolik radarů, že policie ani nestíhá všechno řešit. Takže když vás někde radar změří, přijde vám dopis, podle kterého máte do deseti dnů uhradit pár stovek korun a vše bude vyřízené. Vlastně je to taková oficiální žádost o úplatek. Něco do kasy přišlo a nikdo nic řešit nemusí. Pro města a stát ideální stav. Pro zdravý rozum věc naprosto nepřípustná.

3) Protože to dělá špatný dojem

Skoro vždy, když někdo z policie oficiálně někde mluví, tak se zmiňuje vysoká rychlost, její dodržování a tak dále. Tahle konstantní masáž má jeden velmi neblahý vliv na některé řidiče. Ti totiž snadno podlehnou dojmu, že stačí dodržovat povolených 50/90/130 km/h a pokuta nehrozí, takže jezdí bezpečně. To ale samozřejmě v praxi nefunguje. Existuje mnoho situací, kdy i 50 km/h je nebezpečně hodně nebo naopak kdy je 130 km/h nebezpečně málo. Jenže to policie neřeší stejně jako jiné nebezpečné chování na silnicích. Je to totiž složité a hůře se to postihuje. A nebyl by pak čas na měření, že jo.

4) Protože rychlostní omezení je stresující

Na dálnicích by rychlostní limit být neměl. Jen si to představte (nebo v Německu vyzkoušejte). Jet dlouhou trasu bez toho, abyste museli pořád hlídat tachometr, jestli zrovna nejedete nepřiměřených 150 km/h. Prostě byste jeli tak, jak vám to je příjemné. Taková jízda je pro řidiče mnohem komfortnější, méně stresující a řidič se může v klidu soustředit na úplně obyčejné základní věci. Třeba na řízení.

5) Protože vývoj aut šel hodně dopředu

Některé instituce se chovají k autům pořád tak, jako kdyby se psal rok 1980. Auta udělala obrovský krok kupředu, jsou mnohem bezpečnější a mají nesrovnatelně lepší jízdní vlastnosti. Přesto, pokud se mluví o rychlosti, tak spíše o omezení a přirozeně následném měření. Stát ani policie nechtějí pokrok u aut v praxi vidět, protože se jim to nehodí do krámu. Až jednou i policii dojde, že argumenty o bezpečnosti a měření rychlosti jsou natolik trapné, až jsou vlastně nepoužitelné, pořád je v záloze ještě jeden trumf - ekologie. Kdo jezdí rychle, škodí zdraví. Ano, měřit se bude stále a čím dál víc. I když to je v celé řadě případů nesmysl. Tím si můžeme být jisti.

Mohlo by vás zajímat

O značky na přání není příliš velký zájem. Zatím se do provozu dostalo tisíc kusů

O značky na přání není příliš velký zájem. Zatím…

Zavedení značek na přání bylo jednou z větších novinek letošního roku. Ačkoliv hned v prvním týdnu byl zájem značný, poměrně rychle opadl.


Auto jako styl života
18.2. 2016

Čtěte více
Zvýšení rychlosti z 50 km/h na 80 km/h je pražský zázrak

Zvýšení rychlosti z 50 km/h na 80 km/h je pražský…

Není to tak dávno od doby, kdy médii létaly zprávy o tom, co všechno je potřeba udělat, aby pražský tunel Blanka měl smysl. Muselo se omezovat, humanizovat, zavírat a…


Auto jako styl života
17.2. 2016

Čtěte více
Řidičova předsevzetí do roku 2016

Řidičova předsevzetí do roku 2016

Rok 2015 je minulostí, přichází rok nový a s ním také klasika v podobě různých předsevzetí. Jaká jsou ta řidičova?


Auto jako styl života
4.1. 2016

Čtěte více